söndag 23 september 2007

Desert Hearts, Donna Deitch, 1985

1 2 3 4 5

Jag blir alltid lika pigg i bäret när jag ser denna 50-talskitschiga pärla om två klappande hjärtan i Nevadas öken. Vivian är en oerhört tjusig lärarinna som tröttnat på sin karl och söker ro ute i öknen i väntan på att skilsmässan ska träda i kraft. På plats möter hon hålans enda flata, en betydligt yngre och fartfylld kvinna vid namn Cay som smälter skolfrökens kyliga fasad...

Det finns massor av skäl till att utnämna denna film till min favorit, inte minst för att den är gjord på 80talet vilket alltid får en extra poäng av mig. Fotot är delikat! Vackra solnedgångar i öknen, 50talsbilar, neonljuset från den lokala puben och ett plötsligt hällregn inför första kyssen. Sedan gör det ju inget att Vivan är den snyggaste fröken jag någonsin skådat!!!

Inga kommentarer: